Thursday, June 30, 2016

RAHSIA KEINDAHAN DI BUMI TURKI

JATUH CINTA DGN TURKI....( part 1)

Turki adalah salah satu wishlist Mak Iti... mmg Mak Iti kepingin sangat mau ke sana. Tapi Dana masih belum cukup hehe...  plan Mak Iti dlm 2 tahun lagi baru nk p sana. Tetapi rupa2 Allah menjemput Mak Iti lebih awal utk melihat bumi Turki ni.. Syukur kehadrat Illahi. Kita hanya mampu merancang.. Allah adalah sebaik2 perancangnya.

Kisah bermula bila sahabat Mak Iti , Ika bersuara hendak pergi kembara solo di bumi Turki.. Mak Iti sgt teruja waktu itu dgn keberanian dia.. Segalanya bermula di sini.. bila Ika memancing2 Mak Iti utk ikut dia travel ..Ngeh ngeh..
Mak Iti pun gatai tangan p check tiket direct kt website Qatar Airways.. masa tu return tiket dari Penang- Istanbul cuma RM2100. ( Wah murahnyaa... dlm hati dok kata2) Maka Mak Iti pun meminta keizinan dari Encik Suami utk pergi ke Turki.. dan mendapat Green Light. Apa lagi laju laaa Mak Iti beli tiket hahaha..
Lps tu kami mula menghasut Kak Ein utk kembara bersama kami.. So di sini la bermulanya kisah pengembaraan kami.

28.April.2015

Tarikh yg di nanti2 kan tu telah tiba... setelah hampir 3 bulan study pasal Turki maka tibalah masa utk kami berangkat pergi. Mak Iti print siap2 apa yg telah Mak Iti listkan utk di bawak ke sana sbg rujukan. Flight dari Penang pagi ke KL dulu , then dr KL baru naik Qatar Airways dan transit di Doha sebelum mendarat di Istanbul Ataturk Airport.  ( Masa Mak Iti menulis entry ni.. Ataturk airport baru sahaja di BOM oleh entah manusia mana.. 28 terkorban dan byk yg tercedera... Alfatihah utk yg meninggal dunia ) Feeling sedih sbb dh 2 kali Mak Iti ke Turki ( termasuk latest trip Mak Iti baru2 ni huhuhu).

OK refresh back my memory! Maklumlah entry di tulis lepas setahun lebih balik dari sana

Pagi tu Mak Iti di hantar oleh En Suami dan anak2.. selepas sarapan KFC bersama, depa pun balik ke rumah.. Ika dah sampai masa ni. Azwar pun join kami utk trip ni..so lega la sikit ada kumbang antara bunga2 ni nk p travel hehehe. Kami breakfast kt airport penang then terus ke boarding utk ke KL.
Ni lah first time Mak Iti merasa naik kapal terbang MAS..erm selesa jugak.. maklumla sebelum2 ni trip Mak Iti hanya naik Air Asia jer..

Smpi KL kami terus ke transfer kaunter  utk dptkan boarding pass ke Istanbul. Settle  semua kami naik  train ke terminal menuggu Qatar Airways..

Ready on board dah .. muka takut sebenarnya hehe

Masa ni ngong2 lagi dok takut p pilih menu siap2 ambik vegi..haiz.. rogi sbb tu next trip dh pandai x pilih siap2 pilih ja atas flight nanti.. Lagi pun semua penyediakan makanan di buat berasaskan syariat Islam oleh Qatar Airways.

OK Flight dari KL ke Qatar x penuh so masing2 mula ambik seat ikut keselesaan,  ada yg kona baring 3 seat dia sorang... Mak Iti maintain dok tepi tingkap tu jaa bukan boleh lena pun... meh layan gmbr org tu kona baring hahaha. Jenuh dia marah Mak Iti kalau dia tau Mak Iti boh gmbr ni kekekeke...

Alhamdulillah lepas 6 jam lebih kami sampai di DOHA.. sempat jugak ronda2 airport Doha ni. Transit x lama.. so pusing2 ambik gmbr jer lah .

In the next flight to Istanbul.. pramugari sedang memberi wet towel utk refreshing. Perjalanan mengambil masa dlm 5 jam dari Doha ke Istanbul.

Alhamdulillah... kami selamat mendarat di Istanbul..Wahhhhh ini baru betul2 Istanbul Aku Datang!!! Hehehe... waktu kami sampai ni dah mlm lebih kurang pkl 7 mlm Turki di mana jarak masa dgn waktu Malaysia sebanyak 5 jam.. jetleg

Muka sardin tetap ambik gambar jugak hehe.. memandang next flight kami ke Izmir pukul 12 tgh malam so kami terus ke tourist kaunter.. kot2 ada offer utk kami yg transit 5 jam ni. Kami memilih utk just City Tour..supaya nnt bila kami kembali ke Istanbul dh tau dah selok belok sini.
 ISTANBUL...KAMI DH SAMPAI
 Kami ambik City Tour ja kt sini... luggage kami simpan di luggage store dekat airport ni jugak..well semua kena charge la kan.. 1 beg brp Euro ntah Mak Iti x igt laa dh setahun lebih kot p hehe ( psst masa tu x plan naa nk tulis blog)

OK driver pun sampai.. dan kami pun di bawak pusing 2 sekitar Istanbul..
Tulip putih di tepi jalan.. musim tulip...wahhhh teruja sgt 1st time tgk tulip asli depan mata!

Salah satu tempat femes di Istanbul..Tourist attraction la kt sini..

Kami di bawa ke Hippodrome Square di mana dia berhadapan dgn Masjid Biru. Sekitar itu jugak terdapat Topkapi Palace, Hagia Sofia, Basilica Stream dll. Semua nya hanyalah dgn walking distance. Kami meminta agar di bawak ke money changer utk tukaran matawang. Di airport tersangat la x logik tukaran dia. So kami berjalan sekitar situ dimana keadaan semakin berganjak gelap.

Hippodrome

Masjid Biru atau Blue Mosque
 Senibina yg agong dan cantik

Bergambar kenangan di pintu luar Blue Mosque
Kat bawah ni semua gambar2 sekitar Blue Mosque..Layan night view area Sultanahmed

Dalam masjid biru. Dekorasi setiap masjid di sini lebih kurang sama saja.
Muka mmg dh mcm sardin haha tp nak jugak ambik gmabr..

Ni lah driver kami...kot belakang ja lah..dia x mau ambil gambar
 Sempat jugak rasa jagung rebus dia
baru habis tukaq duit Lira :-)

Tulip yg dh berkembang.
Ya Allah...cantiknya ada mcm2 warna... sejarah tulip asalnya dari negara Turki..ia telah di import ke Amsterdam dan di tanam secara meluas di sana sehinggakan masyarakat kini percaya bahawa Tulips berasal dari Amsterdam.
Tapi jangan kau coba2 nak memetik tulip ini... nanti kau akan di tangkap haha

So kami pun kembali ke airport utk penerbangan seterusnya ke Izmir. Haa masa ni ting tong teramat sangat sbb time dh lari gila2... turki time pukul 11 mlm.. malaysia dh kui brp pagi time ni hahaha.. dan lagi kami p isi perut di Burger King dekat Airport. Kami menggunakan Pegasus Airline ( low cost airline dari Turki) utk ke Izmir. Haiz... flight delay dari pukul 11.50 mlm dah kui 12 lebih x fly lagi.. mmg dh laloq semua org.. kiranya nak terpejam ja kt tempat menunggu ni .. hehehe

Dah naik flight...apa lagi pejam laa... Gambaq ni keja si Azwar laa..haiz haha baguih punya dok lena x sedaq diri dah!

Alhamdulillah kami selamat mendarat di Izmir pukul 2 pagi.. terus ambik teksi ker Hotel Baylan. Sampai hotel terus mandi2 n ZZZzzzzzzZZZZZ
Oklah tidoq dulu sambung next Entry utk cerita dari Izmir dan destinasi2 seterusnya ... Zassssssss