Tuesday, October 3, 2017

Rome Part 2

• 18 Dec 2016 ~ Buongiorno Roma!

Semangat kami bangun pagi harini… Nasi lemak semalam masih berbaki sebekas so ..kami makan buat breakfast. En Suami dah baca map.. so pagini  kami akan berjalan dari Hotel utk ke Colosseum (1st stop).
View awal pagi ...jalan masih lagi lengang

Mak Iti dah listkan senarai nama tempat2 yg Mak Iti nak melawat di Rome ni..so meh kita tgk sempat tak terjah semua ni :
  • Colosseum --  Check
  • Spanish Steps, - X dan
  • Circus Maximus ( Circo Massimo) --  Check
  • Testaccio -X dan
  • Vatican City, sebuah negara berdaulat yang paling kecil di dunia – tengok dari jauh saja
                Kami sampai di Colosseum awai lagi.. kaunter tiket nk masuk pun x bukak lagi haha.. tp Mak Iti beratoq p la siap… masa beratoq tu sempat jugak buat kawan baru daripada Cyprus dan Santa Rosa .. sembang2 ja dgn depa.. En Suami Mak Iti time tu dok sembang dgn satu brader drp Malaysia ..Brader ni main camera..dia dok tunggu matahari pancar kot celah2 batu di Colosseum ni.  Okay kaunter pun dah bukak.. kami pun beratoq laa… so Mak Iti beli tiket utk 3 entrance sekali ( Colosseum, Palatine Hill, Roman Forum) sebab ketiga2 tempat ni satu area. So kalau beli salah satu tiket jadi mahai balik… lagipun En Suami Mak Iti ni dia pencinta sejarah batu2 ni hahaha so dia mmg excited sgt la nk masuk tgk …so kita layannnnnnnn
    Gambaq2 ni adalah sekitar  Colosseum:
    Tiket masuk

Kaunter penjualan tiket

Berbeza jumlah pengunjung di awal pagi dan peak time 😉

Ni pulak di Roman Forum & Palatine Hill

Okay… sempat la Mak Iti tgk  puncak bucu negara terkecil dunia ~ Vatican City dari atas bukit Palatine ni. Kami sebenarnya main redah jaa jalan ikut langkah kaki ja.. tau2 dh atas bukit haha .. sejuk sgt.. ada vending machine apa lagi… Cappuccino laa jawapnya. Lps rehat2 minum kopi kami jalan lagi..kali ni menurun bukit pulak… dan akhirnya sampai la kami di pintu keluar… Wahhhhhhhh rupanya hari Ahad depa tutup main road dan buka utk org awam berjalan2… macam pesta pulak … Banyak sgt Mak Iti tengok tinggalan sejarah depa … runtuhan2 lama yg masih depa jaga elok.

Okay.. jom jalan lagi ..kali ni kami nk p cari Trevi Fontana & Spanish Step. Tapi rezeki Mak Iti hanya setakat Trevi Fontana tu pun nak tercabut kaki p cari hahaha… jenuh tanya org … alih2 dh terlepas Spanish Step punya stop …xpalah nk patah balik mmg pengsan la … Ni la Trevi Fontana tu… depa percaya…kalau sapa2 smpi ke situ dan baling duit syiling masuk dlm fountain tu akan beroleh rezeki mcm jodoh, atau akan mai balik ke situ nnt. Tapi Mak Iti tak buat laaa sebab setahu Mak Iti duit2 yg depa lempaq masuk situ akan di salurkan ke Vatican atau badan2 gereja depa yg lain … so sapa yg tak tau tu xpalah…yg dh tau tu x yah la dok p buat mcm tu.

Ni la Trevi Fontana tu

Keadaan jalan yg di tutup utk kenderaan pada hari Ahad

Spot me!!

Lps ja Trevi Fontana kami pun jalan lagi …igt nk cari restaurant Luna Cepress yg di cadangkan oleh salah seorang blogger yg dah p Italy.  Alih2 restaurant tu pun dh terlepas jauh di belakang tadi…hahaha x dak rezeki lagik laaa… Tapi tak pa…Mak Iti dh beli pisang tadi masa kt Trevi Fontana. Mak Iti jugak sempat beli jersey Roma utk anak teruna Mak Iti di Penang. En Suami pulak shopping souvenir bercirikan Rome utk kenalan di Penang. Jalan2 punya jalan… sampai la kami ke Hotel… letih habaq hang hahaha… kami singgah p cari lunch..

Opps lupa cerita.. actually pada 18 Dec tu depa ada buat sekatan jalan , tak pasti pulak Mak Iti ada org buat demonstrasi ka apa ka.. sbb polis mmg dok berkawal ketat di setiap jalan. So masa kami balik ke bilik tgh hari tu mmg nmpk la polis dok jaga… Lps lunch tu Mak Iti beli la jugak Gelato Rome nak rasa kan hehe.
                Balik blik rehat sat… mlm tu kami kluaq nak p beli tiket utk ke Aeroporto hehe (Airport depa laaaa) .
                Kami beli tiket train yg pertama sbb nk sampai airport awal kan . Flight kami ke Istanbul akan transit di Athens, Greece dulu sbb kami naik pesawat tambang rendah Aegean Airlines. Mlm tu kami lepak2 ambil angin malam di Kota Roma.

Memang x puas rasanya kalau pergi 3 hari 2 malam… sbb Roma adalah sebuah kota besar yang mengambil masa ribuan tahun membina sejarah dunia… masakan dalam masa 3 hari 2 malam dapat kita cover semua nya… jika anda pencinta sejarah Mak Iti cadangkan utk berada di Rome selama 5 hari. Jika hanya igt melihat Colesseum di Italy ni adalah sangat tidak berbaloi , kerana Rome bukan hanya ada Colesseum… Mak Iti cadangkan pergilah ke Roman Forum utk melihat lebih byk kesan2 sejarah yg lalu… kesan2 tinggalan umat manusia terdahulu yang telah Allah ceritakan di dalam Al Quran.

Sekian coretan utk Rome… Next Entry Mak Iti akan ceritakan kisah layanan buruk yg kami terima di Fiumicino Airport, Rome dan kisah beg En Suami yg hilang apabila kami sampai di Istanbul .

Bye Italy… semoga kembali lagi Mak Iti dan En Suami ke bumi bertuah mu.