Tuesday, October 3, 2017

ROMA, ITALIA

Rome, Italy Part 1
17 Dec ~ 19 Dec 2016

              Seawal pagi kami sesudah breakfast kami pun bergerak ke train station untuk ke final destination kami di Italy iaitu Rome atau Kota Roma.
              Mai kita ambil tahu serba sedikit tentang Rome. Sebuah perabadan yg terkenal di dunia, penuh dgn sejarah dan jugak telah di perkatakan di dalam Al-Quran di dalam surah Ar-Rum yg mengandungi 60 buah ayat. Sila lihat terjemahan surah Ar-Rum di sini à http://www.quran30.net/2012/08/surat-ar-ruum-ayat-1-60.html . Salah satu petikan ayat Al-Quran di dalam surah Ar-Rum :

Surah Ar-Rum Ayat 42
Katakanlah: Mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang telah lalu (yang telah dibinasakan); kebanyakan mereka adalah orang-orang musyrik.
 
Lagi petikan daripada surah Ar-Rum tentang kembara di bumi Allah 
            Oleh itu betulkan niat… mengembaralah kerana Allah, Allah menggalakkan kita menggembara utk melihat apa yang telah di tinggalkan oleh umat terdahulu, utk kita mengambil iktibar. Tidak Allah cipatakan sesuatu itu dengan sia sia.  Ok jom kita sambung cerita perjalanan Mak Iti dan En Suami ke bumi Roma ini.

                     ROMA ( dalam Bahasa Italy) adalah sebuah kota di Italia dan terletak di Region Lazio. Kami sampai di Rome lebih kurang pukul 11 pagi dan terus keluar mencari Hotel Piram utk check in. Mak Iti jugak dah order Nasi Lemak Rome (maklumlah dah dekat 2 minggu x kena nasi lemak hahaha). So sementara menunggu nasi lemak delivery kami pun check in. Biasanya urusan check in depa pukul 2pm atau 3pm ..so kami tinggalkan beg kami di sebuah bilik khas di lobby. Kami decide nak naik HoHo bus tu dulu nk ronda seluruh Kota Roma dulu dgn bas , dan lepas tu baru nk explore dgn jalan kaki. Kami beli tiket bas HoHo tu dekat Kiosk tepi jalan ja… pilih ja nk syarikat mana yg nak sbb ada byk jenis bas..
                Jom kita ronda2 dgn bas dulu… so semua gambar2 ni di ambil dari atas bas. Nasi lemak Mak Iti suruh dia hantar pukul 2ptg , dan la Mak Iti nak ronda2 sat dlm bas sbb x leh check in lagi kan. 









                      Habis ronda dgn bas, kami pun balik ke hotel, actually tiket HoHo bas tu valid utk 1 hari, so kalau nak sambung petang nnt pun x dak masalah. Lps naik ke bilik …Mak Iti dpt whatapps dr owner Nasi Lemak Rome bgtau kata nasi dh smpi… kami order 5 bekas habaq hang …hahaha Mak Iti order nasi lemak biasa ja… satu bekas Euro 5 kau hahaha.. kalau kali duit kita hehehe kira satu bekas jatuh RM20 laa so 5 bekas = RM100 utk nasi lemak saja… apa nak kata weh… kempunan nasi lemak… pejam mata beli saja laaa hahaha. Tapi sayangnya adik tu dh berniaga di Rome, lepas Mak Iti balik Malaysia beberapa bulan tgk update dlm IG dia dh berpindah ke Abu Dhabi atau Dubai atas urusan kerja. So sapa yg pegi Rome next time buat sendiri lah ya nasi lemak tu hehehe…. Meh tgk gmbq kami posing dgn nasi lemak Rome
Nasi Lemak Rome....kau hado ? hahaha


Cari apa tu boss?? 

Dah ready nk jalan lps pekena nasi lemak hahaha
                                Lps makan dan rehat sat, kami decide nak p Colosseum naik bas HoHo dan stop di situ  utk melihat sekitar sebelum masuk ke sana esk nya. Sempat jugak la kami ambil gmbr kt situ. Manusia punya ramai x payah habaq laa mmg situ tumpuan pelancong kan. So lps posing sikit kami decide nak jalan kaki balik ke Hotel hehe. Nah belanja gambaq posing2 kami hehe
Sorang pegang Camera sorang pegang Hp













Dari cerah smpi ke gelap punya jalan..last2 Mak Iti x larat dah..habaq kt En Suami.. dok pujuk dia jom la naik bas tu balik kat mana2 punya stop hahaha… kami pun p stop yg ke berapa tak tau.. .naik balik bas tu. Masa dia berenti kt Vatican City pun stop ..sempat la Mak Iti ambik gambar dr atas bas Castel Sant'Angelo ni… utk masuk ke Vatican kena cross “Jambatan Malaikat” depa panggil laaa atau dalam Bahasa Italy  Ponte Sant'Angelo.

Ni la Jambatan tu.... belakang tu Castle dia la




                  








Jalan kaki dari Colosseum..masa ni dok pujuk dh en suami haha carila bus stop 










              Alright  dh smpi last stop..dekat dgn Roma Termini (Terminal train/bas).. Kami decide nk dinner ja kt situ… Punya la banyak choices kedai makanan Halal, kebanyakkan di usahakan oleh orang India, Pakistan, Bangladesh & Turki. Jadi jika anda ke Rome atau mana2 daerah besar di Italy makanan Halal bukan la satu masalah utk anda ya. Jom tgk dinner kami mlm tu.

Pizza cucuk Fries hahaha...balun saja lah...


Badan pun dh letih…lps makan blk bilik sucikan diri dan ZZZZzzzzzzZZZZ hahaha

Sambung in the next entry Rome Part 2


No comments:

Post a Comment