Wednesday, February 13, 2019

Penggembaraan Austria bermula di sini

PART 3: TEAM TERJAH AUSTRIA
~DARI FELDKIRCH KE INNSBRUCK~

19 January 2019 – Feldkirch ke Innsbruck
20 January 2019 – Innsbruck oldtown &
               Nordkette Jewel of Alps

Kisah kami bersambung bila sampai di Feldkirch station.. ada OBB RJ station di situ. Di Swiss train system depa SBB, utk Austria pulak OBB.

Kami ni sebenarnya dah kelaparan sbb masa di Vaduz tu tak singgah beli makan apa pun…punya dok tgk view dan mengejar masa. So bila sampai di Feldkirch apa lagi kami pun beli la roti dan cappuccino di station ni habuan lapik perut. Sementara yg lain membeli tiket di machine , separuh dari kami p beli roti utk makan. En Husband membeli tiket utk kami berdua mengguna kredit kad. Sama jugak dgn team yg lain2 jugak menggunakan kad kredit/debit kad masing2. Harga tiket semua Mak Iti dah tulis dalam entry Zurich.

Dah beli tiket sepasai pulak tak tau platform mana hahaha… merata2 En Husband p tanya org.. last kami p tanya dekat org yg pakai uniform ketapi ni dan kebetulan dia pun nak naik train yg sama… yg dok buat rhamai tu bukan apa, kami kan nak ke Innsbruck tapi train tu pulak nak ke atas lagi so tak berapa nak confident la kan hahaha…

Jenuh la dok renung board depa tu dok tgk route train ni ngeh ngeh

Tapi cuak2 pun sempat ja posing

Salah satu stop station

Train pun sampai jom la kita naik ..free seating punya tiket (open tiket) dan view sepanjang perjalanan Ya Allah teramat la cantik , kami di sajikan dengan pemandangan salju putih umpama lagu salju di danau rindu.

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam utk sampai ke Innsbruck Hbf… sementara tu boleh la lena seround tapi Mak Iti tak lena pun sbb mana boleh lena..dok nikmati pemandangan ja sambil dok update IG story haha maklum la kita pakai pocket wifi.

Sampai la sudah kami di bumi Innsbruck dan perkara wajib adalah ambik gambaq dgn board dia laaa apa lagi hahaha

Yeay berjaya hahaha

Masa ni tunggu depa dok beli maggi la cokelat ka dekat kedai Asia di train station Innsbruck

~ Hotel Heimgarlt~

Ok ni kisah lawak lagi pedih utk di kenang. Kami mencari Hotel yg kami book dgn menggunakan khidmat google map. Igtkan dekat rupanya mau dekat 3km jugak kami berjalan dgn muatan berat dan semua dlm keadaan letih longlai dah habaq ang. Mulalah ada yg nak bebai , nak terkencing nak macam2 lagi lah… Rasa macam jauh gila kami berjalan , musim sejuk yg dah tak rasa sejuknya bila hang terpaksa galas beg besaq jalan berkilo2 km hahahaha… dgn cuaca hampir gelap ( winterkan ) Dan akhirnya setelah penat Lelah kami berjalan dlm keadaan dan perasaan yg macam2 kami sampai jugak ke Hotel yg kami booking ni. Masa ni tak Nampak apa dah… kira nk check in , nk masuk toilet dan makan nasi sharifah yg kami bawak tu. Kalau koyak hati ... nampak lah hati masing2 yg terkoyak rabak tu hahaha.😖😖😖😖😖

Peserta pertama sampai di Hotel  A.K.A pencari jalan ke Hotel hehe

Dah boleh check in hihi

Legaa dah check in… budak reception tu pun kagum kami jalan mai dari train station dia bgtau ada ja bas lalu depan ni hahaha tp mana la kami tau nk turun kt mana kalau naik bas … MEMORIES SEMUA ni…
Wah…masuk2 bilik tgk ucapan welcome dah ada..tp nama abah Mak Iti yg di letak nya hahaha biasalah kan Family name.

Mai time nk panaskan nasi goreng..alamak tak dak kettle la pulak ..terpaksa rendam dlm sinki..mujur la di Eropah ni water tab depa sgt bersih… hantam saja lah labu…
Malam tu lepas hemat diri semua tidoq laa dlm kedinginan malam sbb bilik kami betoi2 dekat batu hutan sejuk yakmat. Bilik Kak Ein pulak mengadap sungai Inn… cantik view bilik dia.. ( x dan Mak It ink snap gmbq bilik dia ).

Ada gambaq ni saja hahaha

Time to 💤💤💤💤💤😴

20 January 2019 ~ Nordkette

Pagi ni kami bangun dan bersiap utk ronda2 bandar Innbruck. Breakfast sendiri ja dlm bilik. OK siap semua kami pun posing2 kat depan Hotel dan Kawasan sekitar..

Tujuan asal nk p tengok Goldenes Dachl iaitu bumbung bersalut emas. Bumbung ini terletak di Oldtown Innsbruck. Ia di bina sempena menandakan perkahwinan Maharaja Maximillian dengan Bianca Maria Sforza. Bumbung itu telah siap di bina pada tahun 1500. Ia adalah senibina Gothic architecture.

Akan tetapiiiiiii bila kami dok jalan p ke Oldtown kami ternampak papan tanda Nordkette Cable Car haha yg kebetulan kami lalu betoi2 tepi mesin beli tiket dia…Nak di jadikan cerita datang seorang hamba Allah ni bagitau kami kena jalan depan sikit dan turun bawah tu ada information center tentang Nordkette Cable Car ni. Kami pun ok ja jalan dalam 10-15 minit jumpa la tempat yg di beritahu tu…Adik Mak Iti yg dok p tanya harga tiket semua.. So kami serah kan pada dia saja lah utk uruskan segala tiket utk naik ke sana.. mula2 tu berpeluh la jugak sbb harga tiket nak naik ke station paling atas ialah Euro 36.5 @ RM 170 tapi alang2 dah semua ahli Jemaah bersetuju nak naik..so Mak Iti pun ok saja lah utk naik..

As usual sempat klik2 sementara tunggu cable car sampai.

Untuk ke puncak kami perlu menukar cable car sebanyak 2 kali…dan kami sebenarnya boleh turun di setiap perhentian sbb tiket kami valid smpi ke puncak. Tapi kami tak turun pun di Alpen Zoo masa 1st stage cable car tu berenti.. kami terus ke 2nd stage. Jom tgk dulu gambar2 kami di 2nd stage ni.. satgi kita sambung story di last stage.

1st funicular
Hungerburg funicular (Congress-L̦wenhaus-Alpenzoo-Hungerburg stations) РKami naik dari Congress

2nd stop
Seegrube Cable Railway (Hungerburg-Seegrube stations 1,905 m dari aras laut) РKat sini ada caf̩ kami lepak minum dan makan di sini (teringat Vege Green Curry Mr Bidin makan sedap ooi )

3rd stop
Hafelekar Cable Railway (Seegrube-Hafelekar stations) – Paras ketinggian 2,256m di atas paras laut.

OK jom tengok gambar-gambar masa funicular ni berenti 1st stop dulu ðŸ˜Š

Hungerburg

Dah sampai... turun cable car mai sini pun dh teruja tgk view

Jalan pulak nak ke cable car seterusnya nampak kucing gebu yg comei dok tidoq kt sini

Hungerburg-Seegrube stations

Nak p tukar cable car dah

Mak Iti laaa tukang baling salji tu hahahah

Kawan baru dari Bulgaria :-)

Lapar sudah....

Tomato soup for Alex

Mr Bidin with Vege Green Curry

Acah bersuap pulak haha

Tudia bill dia hahaha
Agak lama kami lepak di 2nd stop ni, siap makan minum dulu nak bagi panaskan badan la kata kan hahaha…tp Alhamdulillah cuaca di atas tak la sesejuk cuaca di bawah.  Chewah waktu ni ahli Jemaah dah mula bersemangat… dan di 2nd stop ni jugak la kami membeli belah ( haha hanyala FM jer kot)

Let’s continue our journey to 3rd stop. Wah waktu ni rasa mencabar la jugak sebenarnya org2 putih punyala dok ushar kat Mak Iti dan Kak Ein haha nak tau sbb apa, sbb kami dressing ala2 nk jalan2..padahal org yg naik ke atas tu semuanya dressing nak p main ski… Ye lah manalah kami plan nk naik gunung ni haha tu yg dress ala2 nak p jalan2 kekeke… dengan kasut boot Mak Iti lagi fengsan matsaleh tengok kekeke… tp bukan nak kata laa boot putih tu berjasa sungguh x licin dan mmg sesuai di pakai utk waktu salji… x dak masalah licin pun Alhamdulillah confident ja Mak Iti pakai jalan2 atas gunung tu ngeh ngeh.
Okay jom klik klik …layannnnnnnn

Dah habis retuk kuman kat atas tu jom layan video kami pulak

Sebenarnya part2 terakhir tu kami terlupa nk off rekod tu hahaha so boleh la habuan gelak2 aksi sepontan semua buat kenangan di hari tua

Ada lagi video tapi nak kena compressed pulak adeh file besaq sangat
Nak turun darat dah
Dah smpi ke darat dah

Dah penat berposing smpi lupa daratan..yg kononnya nk dok dalam 2 jam ja dah jadi separuh hari kami di atas ni hahaha… so turunnya kami ke old town hari dh nk gelap dlm pukui 3 ptg mcm tu.. jalan p Oldtown pulak p cari Golden Rooftop tu la..

Masa ni kami dh separate.sbb depa nk membeli belah..and as usual Mak Iti mana nk shopping2 semua.. so Mak Iti dan En Husband teruskan jalan2 , kami Cuma stop beli roti utk bekalan kami nanti.

Mak Iti suka la building kt sini..building lama yg cantik dan masih di kekalkan .. ada outlet Swaroski jugak tapi I is bukan peminat dia so I is buat tak tau saja hahaha

Kami jalan lagi smpi la kami jumpa dgn Hard Rock Café.

Masa ni Mak Iti terus call adik Mak Iti and informed depa kata kedai Hard Rock buka… bukan apa masa depa check internet tadi katanya tutup Hard Rock so bila dh jumpa apa lagi update la. Time tu depa dok makan di McD lapaq kata nya kesian hahaha

Habis ja En Husband Mak Iti beli belah utk kwn2 dia ( dan actually sempat Mak Iti tapau 1 jaket hoodie dari En Husband hahaha TQ TQ ) kami pun patah balik p McD cari depa. Jumpa depa dan kami pun p la beli apa yg kami nak. Lepas habis makan ( masa tu totally dah gelap) kami sekali lagi bergerak ke Hard Rock sbb Jemaah lain nk beli belah pulak .

Layannnnnnnn

Habis ja semua kami pun menapak balik la ke bilik ( eh eh tak rasa pulak jauh mcm semalam kan hahahaha ) maybe masing2 senang hati dan x letih mcm semalam. Kekeke…

Kami minta tolong reception utk call syarikat keta sewa nak minta hntr ke Hotel kereta kami tu.. so reception kata mai esk pagi depa tlg buat.
So malam ni kami lepak bilik makan Maggie , makan roti kemas2 beg apa yg patut dan get ready nk check out esok pagi..

Niteeeeee xoxo !!! Paling best kenangan di Nokedet (hahaha kami sebut Nokedet ja senang sikit haha x berbelit lidah)

Pssstt...kami sebenarnya cari Primark tapi tak jumpa hahaha maybe sbb hari Ahad so kedai tutup so tak tau dia dok tang mana :-)