Thursday, February 7, 2019

Ceritera Penang to Zurich

PART 1 : TEAM TERJAH AUSTRIA 2019

~TRAVELLING DAY FROM PENANG TO ZURICH~

17 JANUARY 2019

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
May the peace, mercy, and blessings of Allah be with you

Dah lama Mak Iti berenti menulis ni… Last menaip bulan 6 last year hahaha...
Fuh lama tu tak menulis… ye la kalau tak p mana nak tulis apa kan ??
Baiklah.. kalini trip Bujang + Couple ..anak2 punya trip hujung tahun la ye nak..kasi chance ibu abah nak bonding time sat.
Trip kali ini 5 org team member. Mak Iti dan En Suami , Kak Ein dan Suami dan adik Mak Iti yg no 5.

Penang Airport

Speacial sikit trip ni sbb kami dari Zurich sampi la ke Istanbul 5 org ja.. dan akan bertambah jadi 6 org bila di Istanbul nanti. K lah mai nak cerita trip ni Mak Iti plan dalam masa setahun (biasalah tu..selalu pun ambik masa setahun hahaha)

1st check point kami Zurich , then day trip ke Vaduz, Liechtenstein dan terus jelajah Austria sebelum kembali ke Istanbul.
Menggunakan penerbangan Singapore Airlines jugak kali ni, kami dapat tiket berharga RM2500 seorang (multiple city masa booked).

Changi Airport

Maknanya : Pen – Zurich ( Pergi) Istanbul – Penang ( balik) transit Cuma di Singapore tukar dari SILK Air ke Singapore Airline.

Perjalanan mengambil masa 14 jam dari Singapore langsung ke Zurich …tapi disebabkan ambik flight tengah malam so tak la terasa sangat … sedar2 dah pagi masa sampai Zurich..

Kebetulan Husband Kak Ein kita buat kejutan pulak dlm flight sbbnya besday Kak Ein jatuh pada 18 Jan..bertuah Kak Ein..

Utk kali ni Mak Iti request utk dptkan Muslim Meals ( xpelah ada jer org kata ok..tp En Suami kita suruh request je mana tau x sama penyediaan makanan sbb flight ni terus ke Zurich). Di kerusi kami di lekatkan MOML = Moslim Meals 😊

OKlah setelah 14 jam di awanan biru, kami pun tiba di bumi Zurich … Alhamdulillah – MODE HAPPY ler

18 Jan 2019

Zurich Airport

Oh ya..utk trip kali ini Mak Iti menyewa Pocket Wifi dari Samurai Wifi. Deposit RM200 ..so total bayar dalam RM700++ oklah untuk 14 hari… sehari 500MB limit share 5 orang.

Sesampainya kami di airport Zurich …benda alah ni la yg pertama sekali kami “ON” hahaha excited nk update, nk call keluarga di Malaya dan utk google map yg paling utama 😊
            Beg semua sampai so kami mencari train utk ke Central, biasalah 1st time kan kt tempat asing memang la kelam kabut sikit…  naik bertiga ke atas cari mesin utk beli tiket. Ada pulak mesin yg terima Euro ada pulak yg tak. Xpalah hentam saja sib baik semua lancar. Dah beli tiket tak tau pulak platform mana 😊 tanya la polis yg dok jaga dekat train station tu.. settle!

Train sampai kami pun naik la dgn beg besar masing2 haha… lps turun dari train kami ke money changer dulu tukarkan duit Euro ke CHF.
Negara Swiss menggunakan matawang CHF , selain Swiss negara Liechtenstein jugak menggunakan matawang ini.

Duit CHF @ Swiss Franc

Hotel tak jauh dari main station tapi dengan beg galas dan jalan berbukit fuh mmg turun la kilos kami ye hahaha
As usual semua hotel Mak Iti booked dgn Booking.com.

Zurich = Hotel Leoneck Swiss 2 bilik berasingan. Mak Iti, bilik 3 org, Kak Ein berdua dgn husband dia. Kami request early check in tp NOT FREE la ye.. kena bayaran tambahan.. sambil tunggu bilik siap kami di beri kupon utk welcome drink

WELCOME DRINK apa lagi… semua hentam Cappucino la hehe

Anti Social haha semua bz dok update SOCMED

Done check in..
Coffee Machine

View from balcony

Free gift sorang satu atas bantal

Done bersihkan diri rehat mentar dan keluar balik petang tu..maklumlah kami hanya transit sehari di Zurich, so tak punya banyak masa di sini. 1st thing mesti la p cari makan dulu ngeh ngeh…
Dan lagi posing sebelum keluar haha muka dah mandi helok la sikit haha

While waiting Kak Ein dan Bidin siap, kami bertiga ronda dulu area tepi hotel ni..dan la nk klik klik buang 10 keping

Lepas depa berdua siap kami google ja kedai halal yg dekat situ dan terjumpa restoren Bombay Karachi  ni so jom makan nasi .. Owner org Pakistan yg dah menetap di Zurich agak lama. Selesai makan seperti sedia maklum harga makan di Swiss memang la teramat mahai tapi apa kan daya kami perlukan tenaga utk gagah berjalan chewah .

Secara purata seorang makan sepinggan nasi beriani dengan lauk ayam /kambing lebih kurang RM70-90 😊 termasuk mineral ( mineral pun kongsi habaq hang hahahaha) satu botol mineral lebih kurang RM20 la duit kita.

Dah selesai bab makan jom kita selusuri kota Zurich.

Kami ke Oldtown Zurich , melewati sungai Limmartquai dan mendaki ke Lindenhof Hill.

Banyak monumen2 bogel dekat sini hahaha tp benda ni perkara biasa di Europe. Tak gamak Mak It ink ambik gambo dgn monumen2 tu haha tp adik Mak Iti dan Bidin ada bergambar kt situ keke..

Penat berjalan dalam kesejukkan kami singgah mentar di McD utk pekena secawan Cappucino.
Ronda sampai gelap dah jom balik bilik get ready utk esok pulak. Di Zurich tak sempat shopping apa pun sekadar jalan2 menikmati panorama alam yg menawan hati.

Ahh malam tu kaki Mak Iti kena tarik mengkarung pulak makanya tido ja lah tak boleh nk keluar malam dah.

Beberapa video kenangan yg sempat Mak Iti rakam layannnnn

19 Jan 2019
Selamat pagi dari bandar Zurich!
Kami bersiap awal dan check out seawal 7 pagi.

Terus ke train staion dan mencari tiket untuk ke Vaduz. Untuk makluman tiada direct transportation utk sampai ke Vaduz ya.

Makanya kami dari Zurich HB menaiki train ker Sargans (SBB Train) , then sampai di station Sargans kami menaiki pulak bus bernombor 11 untuk sampai ke Vaduz. Bus tu sebenarnya dalam perjalanan ke Feldkirch, Austria dan akan berenti di Vaduz Post.

Lake Zurich View

View sebelum sampai Sargans

Kos di Zurich -> Vaduz -> feldkirch -> Innsbruck hbf

Harga tiket Zurich HB -> Central = CHF 6 per person
Harga tiket Zurich HB -> Sargans = CHF 33 per person
Bus no 11 Sargans -> Vaduz Post = CHF 6 per person
Total transportation cost from Zurich to Vaduz = CHF 39 @ Euro 35 @ RM 160
Dari Vaduz Post ke Feldkirch station = CHF 5 per person
Feldkirch -> Innsbruck Hbf = Euro 64 for 2 persons (Euro 32 per person)
Total cost from Vaduz to Innsbruck = CHF 5 + Euro 32 => RM 168
Overall transportation cost dari Zurich ke Innsbruck ialah RM 328 seorang.
Makan/minum RM115 (sekali makan dan sekali minum kopi)
Transportation RM 328 + RM25 (arrival day train ticket) =>  RM353
Hotel (Triple Room) = CHF 156 per night + CHF 15 (early check in) => CHF 171 @ RM695 /3 =  RM232 per person
Perbelanjaan di Zurich sampai ke Vaduz : RM 700 seorang.

Dah jom p Vaduz in the next entry.
I gave 4 star to Zurich sbb tak sempat explore habis tp cantik dan relax.

1. Terbaik sahabatku
    Terima Kasih Utk Blog yg dpt dikongsi

1. Sama-sama kasih... Tulis sebagai diary untuk kenag-kenangan di hari tua :-)
      Terima kasih juga sahabatku yg selalu travel bersama ku