Tuesday, March 13, 2018

PART 3 : TURKI TRIP WITH FAMILIA

~RONDA-RONDA KOTA ISTANBUL Part 2 ~
22 JANUARY 2018

Günaydın ~ Selamat Pagi ~
     Alhamdulillah seperti apa yang di janjikan pagi ini kami bersiap2 nak ke Pierre Loti Hill. Apa la yang ada kt situ… hahaha jom kita tengok…
Kami memulakan perjalanan pagi ni menapak dari hotel nak ke Beyazit tram station. On the way ke situ singgah sat beli breakfast utk Kak Qis..dia nk beli roti pizza wangi ja bau… yg si Adik Mat dh buat perangai sebab nak beli roti simit tapi kami x bagi beli lagi sbb nnt dlm tram payah nak berasak2 dgn org. Bebai la sat awang selamat tu… hahaha. Sebelum naik tram tu kami membuat perkiraan dan Nampak gayanya TL20 yg Mak Iti topup smlm tu tak cukup daaaaa Kikiki… Pak Khalil suruh topup lain. Tapi kt kedai smlm dah tak boleh topup pulak… tak pa lah kami decide naik tram dulu smpi next station topup kt mesin dia. Dari Beyazit station kami akan ke Eminonu station. Hehehe satgi Mak Iti cerita kisah lawak kami lps kami sampai Eminonu hahaha lani layan gambaq dulu naaaa kikikiki

Suasana hening di pagi hari

Haa sapa nk top up Istanbulkart boleh mai sini naa.. buat sendiri

Inilah budak merajuk tak dapat beli Simit hahaha

Chewah…confident ja naik tram nak p Eminonu

Berdasarkan pembacaan Mak Iti.. org tu kata….org tu laa kan yg dlm blog dia tu hehe dia kata turun station Eminonu naik ferry p Uskudar ( Ka Mak Iti yg salah baca hihihi) kami dgn jaya nya bergambaq sakan dulu kt port sini..

Haha lepas tu baru p kat kaunter ferry… tanya dia nk p Eyup.. dia kata ferry dia x p situ.. Kami dh mula pelik..aik x p pulak.. Tapi kita redah saja lah .. buat pandai kan naik jugak ferry p Uskudar hahaha, naik ferry dua kali pulak tu..kikiki dah sampai seberang sana…

Mai layan gambar2 di atas ferry dulu

Tapi apa nk kata ferry depa cantik sangat… sama saja charge dia naik la p mana pun harga tetap sama menggunakan Istanbulkart. Atas ferry ni sempat la AdikMat bagi makan burung Seagul dgn roti simit yg dia beli tadi.

OK smpi di area Galata, tanya pulak org tempatan nk p Eyup macam mana.. dh la cakap ayam itik adoi laaa hahaha dia kata naik bas no 99A. Tapi bila kami tahan bas no 99A ,driver bas x mau bagi kami naik.. heran la jugak kan pasaipa.. Last2 kami decide nak jalan kaki seberang jambatan tu sbb ada org bagitau kena p seberang sana lepas tu cari bas 99A.. kami pun jalan laaaa

Kami akan merentasi jambatan ini berjalan kaki hahaha ayuh

Nampak tak dok bz cari jalan hahahaha

Perjalanan pun bermula

Sampai dah ke hujung bridge hehe
     Eh tiba2 Pak Khalil kata..ni bukan station yg mula2 kita turun tadi ka?? Mak Iti dgn confident ja jawap ..eh tak laaa depa sini mmg masjid lebih kurang ja bentuk dia hahaha … xpa senyap lagi jalan lagi p station bas… Hah sah laa sini la station mula2 kita mai tadi hahahaha mmg gelak sakan nak mampuih …Aduh lawak gila .. ni la antara kenangan2 indah masa kita travel kan… Bas 99A.. jumpa jugak akhirnya naik la kami beramai2

Habaq kt driver nak p Eyup.. dia angguk ish boleh tahan jugak jauhnya dari Eminonu nak p Eyup. Dh dekat nak sampai ada sorang mamat Turki dok explained kat mana Eyup tu hehe tpi dok buat pandai jugak… dh turun kt stesen yg betoi tak jugak ikut jalan kebenaran haha nk jugak kesesatan ambik hang.. Gagah p jalan straight lagi ikut signboard kunun ( 😂😂😂) tak sudah tanya orang la lagi hihihi

Rupa-rupanya teleferik yg kami cari2 tu dok ada belakang masjid Eyup tu adoi laaaa punya nak jadi cerita kan hahaha… nak bebai semua ada… Akhirnya sampai jugak kami ke Teleferik yg di cari2..

Hah jumpa jugak akhirnyaaa
                Syok Adik Mat dok lari-lari x sabaq nak naik Teleferik

Ni Mak Iti share video naik Teleferik a.k.a cable car sini

Finally… sampai jugak di Pierre Lotti Hills ni Syukur Alhamdulillah. Sedikit tentang Pierre Lotti Hills ni.. Nama Pierre Lotti Hills ini diambil dari nama seorang novelis Prancis iaitu Pierre Loti.
Sumber dari Google Wikipedia ..ini lah wajah Pierre Loti
      Beliau pernah tinggal lama di Istanbul dan jatuh cinta dengan kota ini. Beliau sering ke sini untuk menulis novel beliau. Mungkin beliau mendapat ketenangan ketika berada dia atas bukit ini. Di sini juga kita dapat menikmati pemandangan sempurna ke arah Golden Horn dari ketinggian 55 mdpl. Golden Horn atau Halic dalam bahasa Turki adalah waterway dan sekaligus pelabuhan yang berbentuk tanduk yang masih merupakan bahagian dari Laut Marmara. Untuk ke sini anda boleh menggunakan Teleferik ( Cable car) atau mendaki ke atas bukit ( yang mana Mak Iti tak mampu laaaa nak daki hahaa) . Jika menggunakan Istanbulkart bayarannya sama seperti bas dan ferry. Tetapi jika anda tiada Istanbulkart anda perlu membayar TL4 untuk menaiki cable car ini.

Di sini terdapat sebuah café yg mana anda boleh menikmati secangkir kopi dan juga teh sambil menikmati pemandangan indah dan tenang di sini.
Sepanjang mendaki bukit ini dgn cable car, anda akan dpt melihat deretan kubur2 lama di lereng2 bukit di sini.

OKlah jom layan gambar2 Mak Iti di sini… tak byk gambar sbb kebetulan sebaik ja kami nk p lepak kt café tu hujan turun …cuaca tak payah cerita laaa mmg sejuk gedik.
                       Gambar-gambar kat Pierre Loti Hill

Spring Potatoes ni pun TL5 tau satu atas bukit ni tp mkn time sejuk2 mcm ni mmg walla laaa kan

Jom la kita turun dari Pierre Loti Hill ni

Kami decide untuk turun makan di bawah saja…sbb mau tau laa harga makanan di atas bukit ni…mencekik darah kekeke. Selesai sampai di bawah ni kami pun berjalan kaki mencari kedai makan… Jom makan dulu

Selesai makan kami masuk ke Masjid Eyup Al Ansari di mana makan sahabat Nabi junjungan kita di semadikan. Abu Eyup Al Ansari salah seorang sahabat Nabi yg  memegang panji2 Islam sewaktu perang dahulu. (Kisah dia dh Mak Iti ceritakan dlm blog masa trip Mak Iti dgn kawan2 dulu…klu nak baca rajin2 godek naaa)

Dengarkan Azan dari Masjid Eyup ini

Dh sudah makan hujan pulak agak lebat dgn angin kuat… fuh sejuk dia terasa sekali … Depa ajak singgah minum kopi pulak….masuk la satu kedai dekat sini jugak..habuan nk berteduh dari hujan dan kesejukkan
Di sini jugak pertama kali Mak Iti try minum Sahlep. Ya Allah sedap gila lemak2 gitu rasa dia.. dah lama teringin nk try sebab dok baca review org kan… Nah harini dapat jugak Mak Iti merasa ayaq ni.

Sahlep @ Salep @ macam2 lagi ejaan dia mengikut Bahasa mereka ada lah air dari campuran susu segar, serbuk orkid,kayu manis dan lain2. Minuman khas ni biasanya boleh di dapati pada musim sejuk. Alhamdulillah minuman panas ini sangat menyegarkan badan kita pada musim dingin . Lepas try Sahlep di Eyup ni pantang jumpa Sahlep di mana2 Mak Iti dan family akan berenti utk membelinya.

Sejuk sampai terlena ...kesiannn

Kakak pun lena letih+sejuk hehehe

Cik Ein dan partner dengan anak2 Turki yg akan bersunat... Ya.. ini la pakaian tradisi depa kalau nk bersunat.. Depa akan di pakaikan baju cantik2 dan di bawa jalan2 sebelum bersunat. Semoga Cik Ein dan partner beroleh cahaya mata jugak satu hari nanti In Shaa Allah .

Selesai la sudah acara rehat kami … maka kami pun nk balik ke pangkal jalan  (haha dah cekap kan)

Dengan confidentnya kami p lintas jalan tunggu bas no 99A ..hehe nak p Eminonu balik kan.. sesampainya di Eminonu kami menapak lagi utk naik Tram balik ke Beyazit. Nah la layan gmbr2 sekitar sini.. jalan basah sebab hujan kan.

Ada org sejuk hehehehe

Kami harus cepat balik ke bilik utk rehat sebab keesokkan harinya kami semua akan terbang ke Cappadokia..Cik Ein sekeluarga p ronda2 kat lain... kami balik ke bilik utk mensucikan diri ..Eh Eh lepas tu keluar balik laa anak2 ajak p Grand Bazaar pulak ..depa kata nk survey .. jom kita p ronda2.. Ibu tak beli apa pun tp kakak dh tangkap satu Sweater Istanbul hehe... Selesai ronda2 kami cuma beli Kofte utk makan malam... ( untung bilik ada microwave boleh jugak panas2 kan roti) Jom layan gambar lagi last untuk harini.

The end kisah kami untuk hari ini... Nak balik ke bilik utk kemas2 beg sebab esok pukul 5 pagi dah nk kena check out.. nak p airport pulak utk Domestic Flight ke Cappadokia... yahoooooooo Manisnya Cinta Di Cappadokia.

See you on next entry!!!