Monday, December 30, 2019

TUNISIA TRIP ~ Penutup tirai 2019

⭐⭐⭐KISAH KAMI DI TUNISIA ⭐⭐⭐

Alhamdulillah kali ini Mak Iti dapat menjejakkan kaki ke sebuah benua baru iaitu Benua Afrika . Kali ni trip kami akan menjelajah ke Tunisia. Boleh refer sini ** TENTANG TUNISIA (kupasan tentang Tunisia)

Trip kami bermula pada 11 Dec 2019 dan berakhir pada 21 Dec 2019. Anak-anak Mak Iti turut serta utk trip kali ini.
 Image Properties title text: Duniaku Diariku Properties

Kita yg merancang Allah yg tentukan, sebenarnya tak terfikir pun nak bawak anak-anak ke Tunisia. Apa yg Mak Iti dan En Boss rancang setahun yg lalu ialah utk membawa anak2 kami samada ke Amsterdam, Mesir atau Kashmir. Tapi Amsterdam tiket dia ya ampunnnn terlalu mahai nak p utk 4 kepala, Mesir pulak macam tak terpanggil nk beli tiket walaupun Mak Iti dan anak sulung Mak Iti teringin sangat nak p. Kashmir pulak plan punya plan sekali tu ada kacau bilau dekat sana pulak dan En Boss tak mau ambik risiko sebab kami nak bawak anak2.
Tup-tup ada satu haritu Mak Iti tengah search tiket flight tiba2 ternampak KL-Tunisia harga RM1900++ utk return tiket, Mak Iti bgtau En Boss, dia pun kata terus “ON”! Hah apa lagi beli tiket malam tu jugak. Mak Iti khabarkan dekat travel buddy Mak Iti , dia pun ON jugak … haha makanya terjadilah trip Tunisia ni.
Sebenarnya agak mencabar utk mencari detail tentang negara ini di laman web. Mungkin kerana tak ramai orang Asia ( Melayu ) yg pergi dan kalau ada yg pergi pun tak di update di mana2 blog atau laman social. Akhirnya berguru la Mak Iti dgn Mr Google Map, Mr Pinterest dan 2 website ni (1 mat saleh , 1 melayu) . Boleh di katakan trip ni , trip redah kasi pecah laaaa hehehe.

Persediaan utk ke Tunisia ni Mak Iti buat ala kadar ja, tak sama macam trip Mak Iti ke Austria dulu. Dari segi Routes, Ittn dan bajet.. semua nya Mak Iti buat gitu-gitu jer. Selebihnya tawakal dan redah ja lah.
Ok jom terbang Bersama cerita Mak Iti.

Day 1 ~ 10 Dec 2019🌘

Di sebabkan tiket yg kami beli start dari KL ~ Tunisia , so kami kena beli extra tiket dari Penang ke KL .

Duniaku Diariku Properties

Tiba di KL kami terpaksa menjadi gelandangan sebab next flight kami esok pagi jam 9 hahaha. Tidoq la kami dekat airport berjemaah.

Dok tunggu Train ke KLIA 1

Pekena time 3 pagi hahaha

sambil dok charged HP

Day 2 ~ 11 Dec 2019

Bangun pagi2 p bersihkan diri, dan siap sedia utk check in. Tudiaaaaaaaa punya Panjang orang beratoq nak naik Air Arabia…. Ohh rupanya ada flight nk ke India & Bangladesh, utk ke Sharjah penuh muka pak Arab ja. Flight kami akan transit di Sharjah. Oh ye sebelum lupa Air Arabia adalah penerbangan tambang murah dari negara UAE. Biasa org naik berenti Dubai atau Abu Dhabi kan, tapi flight ni akan bawak kami berenti di Sharjah. (Psstt google sendiri la na Sharjah tu ada apa semua)

Nampak dak p check tu pukul berapa?? hahaha 03:39 pagi tau

1st flight Air Arabia kami : KL ~ Sharjah

Alhamdulillah flight kami selamat mendarat di bumi Sharjah dan kami terpaksa bergegas utk ke next flight sebab waktu transit hanya sejam lebih. Sesampai nya kami dah ada ground staff airport yg menunggu dan menghalakan haluan flight utk ke TUNIS di gate mana.
Duniaku Diariku Properties

Bismillah perjalanan ke Tunis bermula, ok dlm flight ni tak da dah muka melayu, hanya kami berenam. Perjalanan terasa lama sungguh nak sampai ke Tunis, kami di beri white card utk di isi (Arrival card). Kami tiba di Airport Carthage pada jam 7.35 malam. Syukur beg kami semua selamat sampai bersama2. Hahaha

Kami ke kaunter Simcard dan di beri Orange Tunis prepaid simcard. Mak Iti dan En Boss mmg bawak hp extra utk masukkan simkad baru ni. Kami dah tak sewa pocket wifi sebab rasa lagi mahai laaa. Kali ni kami decide nk beli simkad ja, tapi tak sangka pulak simkad tu di beri secara percuma!!! Wahhh , kami hanya perlu keluar dari arrival hall utk membeli topup utk line masing2.

Seterusnya kami ke kaunter money changer utk menukar wang Euro ke Tunisian Dinar. Kemudian Mak Iti dan En Boss ke kaunter EuropeCar utk bertanya tentang booking kereta kami utk esk hari. Selesai semuanya kami ke luar mencari taxi besar utk memuatkan kami sekeluarga.
Waktu ni dah sejuk dan gelap.

Alhamdulillah selamat tiba di Dar Kenza. Kami di sambut oleh suami tuan rumah dan membawa kami masuk di celah2 lorong sebelum sampai ke rumah beliau. Fuh  jenuh jugak wei dgn penat, sejuk dan beg berat hahaha.

Ewah-ewah sedap depa melanding... Mak Iti dok kalut uruskan rumah dgn tuan tanah time ni.

Baiknya tuan rumah dia offer kan diri utk p beli roti dan pizza utk kami yg kelaparan tapi tak free la kan hahaha.
Duniaku Diariku Properties
Ini Tuan Rumah punya suami... Wife dia x sempat mai tapi bagus sampai harini masih dok ber whatsapp dgn Mak Iti.

Katanya esok pagi breakfast di rooftop jam 9 pagi. OK tuan tanah, kami nk tidoq la letih…😴😴😴